NEW YORK — The New York-based Human Rights Watch (HRW) has strongly criticized the Armenian broadcast regulatory authority, calling the Thursday decision of the National Commission on Television and Radio to keep A1+ TV off the air “another setback for freedom of expression and information in Armenia.”
”Today’s decision is another setback for freedom of expression and information in Armenia,” said Giorgi Gogia, South Caucasus researcher at Human Rights Watch. “It’s clear that keeping a critic off the air is more important to this government than its international legal obligations.”
On December 16, 2010, the National Commission on Television and Radio (NCTR), the body in charge of issuing broadcasting licenses in Armenia, denied A1+ station’s application for the 13th time. The commission is staffed entirely with presidential appointees.ers it has taken part in since.
In its statement issued late on Thursday the group underscored that Armenia has denied a broadcast license to the company “despite a European Court of Human Rights judgment that previous denials violated freedom of expression.”
In 2008, the European Court of Human Rights issued a judgment holding Armenia in violation of the European Convention on Human Rights for the repeated rejection of the station’s license applications. The court held that Armenia’s laws regulating the granting of broadcast licenses do not protect against arbitrary decisions by the licensing authority, and that the denial of a license to A1+ was unlawful.
Shortly after that ruling, the Armenian authorities controversially suspended the licensing process, citing the need to expedite the transition to mandatory digital broadcasting. The latest tender is the first to be held after the suspension term expired last summer.
The Armenian authorities also adopted a new Law on Television and Radio last June amid claims that it does not fully address concerns expressed by civil society and Armenia’s international partners.
The HRW reminded that in a letter sent to the president of Armenia then it expressed concern that “the new law would reduce the number of media outlets as well as public access to a variety of information and opinion.”
“The new media law reduced the number of television stations able to broadcast in Armenia from 22 to 18, and failed to address longstanding concerns that the law did not ensure pluralism in the selection and appointment of members of the licensing regulatory body,” the group said in its latest statement.
“The transition to digital broadcasting was supposed to provide opportunities for greater media pluralism in Armenia,” the HRW South Caucasus researcher said. “The government has a long way to go to prove that its deeds match its commitments.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sign Up for Our Newsletters

Get notified of the latest updates from MassisPost.

You May Also Like

S.D. Hunchakian Nazarbek Youth Protest Azeri Propaganda Event

PARIS – The Social Democrat Hunchakian Party’s Nazarbek Youth Movement, took to…

NKR Defense Minister: Azerbaijani Truce Violations Will be Answered Accordingly

STEPANAKERT — Azerbaijan will likely ratchet up tensions along “the line of…

Ararat Foundation To Rebuild And Reconstruct Karvajar\’s Cultural Center in Artsakh

LOS ANGELES — Ararat Foundation will be carrying out extensive renovations and…

Society for Armenian Studies to Hold 45th Anniversary Banquet October 12 in Los Angeles

FRESNO — The Society for Armenian Studies (SAS) will mark the 45th…